Schapvisie, welke componenten zijn belangrijk voor de inrichting van de schapvisie en het maken van schappenplannen:
- Wat kun je leveren als toegevoegde waarde naar de winkel.
- Waarom en hoe helpt Category Management in de aansturing naar de winkel.
- Visuele optimalisatie van schappenplannen (denk aan de beslisboom van de shopper).
- Voorraadtechnische optimalisatie van schappenplannen (out-of-stock vs overstock).
- Financiële optimalisatie van schappenplannen (denk aan omzet/ruimte verhouding op het schap maar ook op de winkelvloer).
- Gedrag voor het schap van de Consument / Shopper.
- Gedrag op de winkelvloer van de Consument / Shopper.
- Waarom?, (De kritische vraag stellen waarom we bepaalde dingen doen).
- Wat kan wel en niet met Visual Merchandising (algemene regels).
- Toegevoegde waarde laten zien met betrekking tot Category- en Spacemanagement.
- Welke informatie hebben wij nodig om toegevoegde waarde te leveren. (Need-to-Know en Nice-to-know)
- Het verkrijgen van de juiste medewerking en informatie van retailers. Wat zijn de eisen en uitgangspunten. Focus op de tactische punten.
- Het verkopen van de visie middels categorie specifieke kennis en vaardigheden. Een aanvulling van tactische informatie t.b.v. het Categorie Plan.
- Welke presetatie factoren of KPI’s (Key Performance Indicator) worden gebruikt, waarom en waarvoor.
- Category Management geeft tactische input voor spacemanagement, winkelinrichting en ruimte allocatie. (de routeplanner).
- Het denken vanuit een Consument / Shopper i.p.v. Product of Categorie.
- Procedures opstellen t.b.v. een blue print voor de organisatie op het gebied van schapvisie die als input dient van de handelspresentatie.
Minimaal 1 jaar werkervaring in:
- marketing
- shopper marketing
- trade marketing
- category management
- spacemanagement / Spaceplanning
- Verantwoordelijken in uitvoer van Schapvisie