Verslag JTM bijeenkomst "How Brands grow - Peijnenburg

22 April 2016

How Brands grow – Peijnenburg

Donderdag 14 april stond alweer de laatste, maar zeker niet de minste, Young TMA meeting op de planning.

Dit keer een eigen leden idee, namelijk een bedrijfsbezoek bij Peijnenburg, met name bekend van de ontbijtkoek.

Met ruim 25 aanmeldingen beloofde het zoals altijd een zeer leerzame maar natuurlijk ook gezellige avond te worden.
 

Nadat iedereen met elkaar was bijgepraat was het woord aan de marketingdirecteur van Peijnenburg Leon Broer.

De gehele presentatie, en daarmee ook de marketingstrategie van Peijnenburg, heeft als leidraad

de theorieën beschreven in het boek van Byron Sharp – “How brands grow”. Voeg hier de ervaringen uit de praktijk

van Leon aan toe, en je hebt een zeer inspirerende presentatie te pakken met stof tot nadenken.

 

Kort samengevat focust Peijnenburg zich op 4 groeiprincipes.

[if !supportLists]1.       [endif]Penetration = king, maar zorg er wel voor dat je de kopers aan je merk weet te binden.

[if !supportLists]2.       [endif]Bouw memory structures. De consument moet je product met een behoefte/gelegenheid associëren.

Zorg daarom dat je bijvoorbeeld de huisstijl van het merk niet teveel aanpast, de consument moet het blijven herkennen.

[if !supportLists]3.       [endif]Range: get big or go silent and be first! Een belangrijk inzicht is dat wie de eerste is met innovaties, een langdurige voorsprong opbouwt.
Grofweg levert dat een marktaandeel op van 50 procent, waarbij het tweede product in dezelfde categorie blijft hangen op 25 procent en het derde product nog lager. 

[if !supportLists]4.       [endif]Instore: make it easy to buy" Zorg dat je daar aanwezig bent waar je klant je zoekt. Je merk moet gemakkelijk te vinden en te koop zijn.

 

Een laatste advies van Leon “Zorg voor een drumbeat: het geloof in eenvoud en routines”.

1 tot 2 grote promoties kort op elkaar en vervolgens rest van jaar afwezig blijven, werkt niet.

Daarom zorgen we voor een drumbeat van 5 grote promoties met voldoende tussenpozen.

We zorgen voor een regelmatige hartslag en begeleiden consumenten naar routinematig aankoopgedrag."

                

Zoals altijd was er aansluitend een diner met drankjes en gezelligheid. Voor iedereen de mogelijkheid om strategieën en plannen tegen

het licht te houden bij vakgenoten en te lachen om dat wat je het afgelopen weekend hebt meegemaakt.

 

Kon je helaas niet bij deze avond aanwezig zijn?

Binnenkort ontvang je de jaarplanning voor 2016-2017. Zorg er dan voor dat je deze data in je agenda blokt!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA