Sociale media ongeschikt als zelfstandig sales kanaal

14 March 2013
Ondernemers die sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn gebruiken als zelfstandig kanaal om hun producten te verkopen, hebben daar weinig profijt van. Dat concludeert PwC op basis van 11.000 consumenten in 11 landen, waaronder Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten dagelijks gebruik maakt van social mediakanalen, maar dat slechts een fractie het ook daadwerkelijk gebruikt om een aankoop te doen. Wel is het medium zeer effectief ter promotie van het merk of bedrijf onder belangstellenden. Wanneer consumenten uiteindelijk een product aanschaffen, doen ze dat in de meeste gevallen in een fysieke winkel of webshop. Pas op de zesde plaats wordt social media genoemd, na de antwoorden ‘bestellen via een catalogus’ (offline) en aankopen via een ‘tablet’ of ‘smartphone’. 70% van de consumenten geeft zelfs aan dat ze nooit social media zullen inzetten om daadwerkelijk een aankoop te doen. Het onderzoek laat zien dat sociale mediagebruikers wel graag hun favoriete bedrijven via sociale media volgen om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. PwC raadt dan ook aan om via deze kanalen awareness te kweken over het bedrijf. Uiteindelijk heeft dat een sterk positief effect op de return on investment. Al jaren worden social media gezien als een van de belangrijkste commerciële megatrends voor het bedrijfsleven. In 2011 becijferde consultant Booz & Company dat de verkopen via sociale media tussen 2011 en 2016 zou verzesvoudigen naar 30 miljard dollar.

Bron: PwC (Retail Actueel)
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA