Retailexpert Paul Moers aan supermarkten: ‘Prijs twintig basisartikelen drie maanden lang significant af’
Nee, het is absoluut niet verstandig dat politiek Den Haag zich bemoeit met de prijzen in de winkels. Ook niet wanneer deze door inflatie de pan uit rijzen en de consument door onder meer de torenhoge energieprijzen zal moeten beknibbelen op andere uitgaven zoals de dagelijkse boodschappen. Dat is in ieder geval hoe retail- en marketingdeskundige Paul Moers naar de zaken kijkt.
Consumenten hebben steeds vaker moeite om rond te komen met hun dagelijkse boodschappen. Foto: ANP
Het idee van FNV-voorzitter Tuur Elzinga om een prijzenwet waarmee het kabinet een maximumprijs zou kunnen invoeren voor boodschappen of energie in te zetten, is volgens Paul Moers geen goed idee. ,,Je kan niet aan de overheid vragen om in te grijpen. Dan is de beer los. Een slecht idee. Je moet dan bij elk probleem naar Den Haag toe."
De retail- en marketingexpert oppert een heel ander idee om de klant ook in tijden van oplopende inflatie en exploderende energieprijzen niet de vingers op de knip te laten houden en de gang naar de plaatselijke supermarkt te laten blijven maken.
,,Mijn voorstel is: ga met zijn allen met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) om tafel zitten. Spreek samen af om twintig basisartikelen significant in prijs te verlagen. Pak de huismerken. ALDI en Lidl zitten met hun prijs zo’n tien procent onder de huismerken van de duurdere ketens. Ga als Albert Heijn en Jumbo nog eens vijf procent onder die prijs zitten. En ga als Lidl en ALDI ook tien procent omlaag met de prijs. Voor drie maanden. Een basispakket met daarin onder meer melk, yoghurt, brood, sla, tomaten en limonade. Maar ook een blikje met voeding voor de hond en kat. De basale boodschappen.’’
Moers: ,,Waarom dit plan? Het is heel iets anders dan een prijzenwet. De overheid moet wel eerst toestemming geven vanwege de Mededingingswet. Weet je, het gaat maar om twintig producten. Albert Heijn heeft 35.000 artikelen in huis. Ze gaan niet dood van het verlagen van de prijs van twintig huismerkartikelen. Echt niet. Bovendien is het maar voor en paar maanden’’, benadrukt de retail- en marketingexpert. ,,Ik denk dat de supermarkten zich met zo’n actie ontzettend populair maken. Ze hebben natuurlijk klauwen met geld verdiend aan de coronapandemie. Nu kunnen ze wat terugdoen voor de consument.’’
Waarom niet het gehele aanbod van de ketens omlaag in deze bijzondere tijden? ,,Nee. Dat is godsonmogelijk. De gemiddelde netto marge in de supermarkt is anderhalve procent. Het kan dus niet, dan zitten de ketens direct zwaar in de verliezen. Volstrekt onmogelijk. Maar die twintig producten… Dat zou absoluut geen probleem mogen zijn’’, aldus Moers. ,,Kijk, bij de FNV roept men wel vaker iets. Er wordt niet echt over nagedacht. Natuurlijk, het is sympathiek dat ze zo’n plan naar voren brengen. In de praktijk is het echter volledig onuitvoerbaar.’’
Zo’n voordelig basispakket aanbieden, moet er dan nog een scheiding worden gemaakt tussen bijvoorbeeld klanten met een minimuminkomen en mensen die modaal of meer verdienen? ,,Nee. Dat gaat niet lukken. Dan moet de klant met een briefje waarin staat dat hij of zij een minima is naar de winkel komen. Dat gaat niet werken. Het is allemaal complexiteit. En complexiteit in een supermarkt moet niemand willen. Daar heb je mensen voor nodig die het uit moeten voeren en die mensen zijn er niet. Het basispakket met twintig artikelen is simpel en eenvoudig uitvoerbaar. CBL moet het dan wel met elkaar eens worden en er een klap op geven.’’
Of het idee volgens Moers realistisch is? ,,Het CBL treedt momenteel weinig coulant op. Kijk maar naar hoe ze optreden bij de boerenprotesten. Men stelt zich vaak heel hard op. Nu is er de kans op met zijn allen juist een sympathiek gebaar te maken. En dat gebaar kost niet de wereld. Dit is voor supermarkten op te brengen. Razendsnel uitvoerbaar.’’
,,In oktober? Nee, volgende week al. Wees activerend, wees flexibel. Rusland valt Oekraïne binnen en in een dag tijd is het hele leger gemobiliseerd. Kunnen wij dan niet regelen dat er binnen een week zo’n basispakket te koop is? Zoek niet naar beren op de weg, maar naar oplossingen waarmee wij als branche kunnen laten zien hoe betrokken we zijn bij de maatschappij. Dit is de kans!’’