Is City outlet de redding voor de binnensteden?

22 March 2016

Opeens kwam hij naar boven in de discussie rond de Factory Outlet op het TT circuit aan de rand van Assen: de City Outlet.

Invulling van leegstaande winkelpanden (maar liefst ca. 20.000 m2 ten tijde van de discussie, inmiddels vele duizenden m2 meer door het recente faillissement van V&D) in de binnenstad met outletformules. In plaats van het uit de grond stampen van een Koopjesdorp in Disney-stijl in een weiland met 15.000 – 20.000 m2, ca. 60 – 80 winkels.

Maar de City Outlet krijgt (vooralsnog) geen kans in Assen, aangezien de Raad (met 19 voor en 14 tegen) instemde met het opstarten van de bestemmingsplanprocedure voor nieuwbouw op het TT circuit. Het woord is nu aan de provincie Drenthe, overigens samen met de gemeente Assen opdrachtgever voor het onderzoek dat onderbouwt dat er voldoende regionale behoefte is aan een Koopjesdorp. En stelt dat de Ladder voor duurzame verstedelijking met goed gevolg kan worden doorlopen, aangezien de omzetderving die er zal plaatsvinden en de verder toenemende leegstand ‘’aanvaardbaar’’ zou zijn. De tijd al het leren.

Naast de 3 bestaande Factory Outlet Centra (Batavia Stad in Lelystad, Rosada in Roosendaal en Designer Outlet Centre in Roermond) en het initiatief in Assen zijn er ook plannen c.q. lopen er procedures in Halfweg (Sugar City), Winschoten, Zevenaar en Zoetermeer en zijn er nog wel meer initiatieven die nog niet publiekelijk bekend zijn.

In een tijd waarin alle deskundigen roepen en het er over eens zijn dat winkelgebieden zich moeten onderscheiden en iets unieks moeten bieden blijven de initiatiefnemers een concept (waarvan je je kan afvragen hoe duurzaam het is) kopiëren en gooien er een ‘’lokaal/regionaal’’ sausje – lees speelse architectuur – overheen. Maar feit is dat het gaat om solitaire Koopjesdorpen en veel nieuw toe te voegen m2 winkelruimte. En dat terwijl onze binnensteden nog nooit zoveel leegstand hebben gekend.

En de Retailagenda van Minister Kamp, met in ieder geval 20 afspraken voor een toekomstbestendige retailstructuur, ondermeer:

  • duidelijk stelling neemt om tegen ongebreidelde toevoeging van nieuwe m2
  • provincies oproept een regierol op zich te nemen
  • lokale samenwerking wil stimuleren om tot compacte toekomstbestendige winkelgebieden te komen
  • meer flexibiliteit vraagt van verhuurders en huurders in de vastgoedmarkt
  • nieuwe concepten in binnensteden wil bevorderen

Je zou bijna gaan denken dat Minister Kamp in de City Outlet in Bad Munstereiffel (Duitsland) rondliep en dacht … hier kunnen we van leren, wellicht kan dit concept ook werken in een of een aantal van onze zieltogende binnensteden.

Dus beste provincies, gemeenten, initiatiefnemers en andere betrokkenen: u bent pas echt onderscheidend bezig als u in uw binnenstad aan de slag gaat met een City Outlet. Die hebben we namelijk niet in Nederland. Hoe uniek kun je zijn? En daar kunt u vandaag mee aan de slag. De panden, infrastructuur, parkeren, aankleding … het is een kwestie van optimaliseren en de deuren kunnen open. Natuurlijk wat kort door de bocht, maar er ligt op dit moment een kans die we niet benutten, sterker nog, niet eens serieus onderzoeken.

Daarom een tip voor iedereen die op een of andere manier betrokken is bij een initiatief voor een Factory Outlet Centrum: neem de eens de moeite om in Bad Munstereiffel te kijken. Krijg je in ieder geval een beeld van wat een City Outlet is. En zie en ervaar je ondermeer hoe de mix van gewone en outletwinkels kan gaan werken, dat je een professioneel managementkantoor nodig hebt en (gemaks)voorzieningen als openbare toiletten en dat er toeristen op af komen die er een leuk dagje uit van maken.

U hoort mij niet zeggen dat dit het ei van Columbus is, maar het verdient zeker een kans om hier serieus mee aan de slag te gaan. Waarbij ik mij helemaal kan vinden in de uitspraak van Clemens Brenninkmeijer, directeur van Redevco Nederland in een recent gesprek met Vastgoedjournaal: ‘’Ondernemende vastgoedeigenaren, retailers en gemeenten moeten meer samenwerken om een stad onderscheidend te positioneren. Anders vinden we geen goed antwoord op veranderend consumentengedrag”.

En het mooie van een binnenstad is dat indien het niet het succes gaat worden dat we met elkaar nastreven er altijd wel een andere partij/functie interesse heeft in vestiging.

In tegenstelling tot een leegstaand verlaten Koopjesdorp in the middle of nowhere, die schuiven we dan in de categorie;

#IedereGemeeteWildeZoGraagEenMeubelBouevardMaarNuWetenWeNietWatWeErMeeAanMoeten.

Auteur

Hans Zimmer is als zelfstandig adviseur werkzaam vanuit zijn bedrijf UPIV | Uw Partner In Vastgoed en lid van het Expertteam Winkelgebieden.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA