Huismerken verdienen nieuwe aanmoediging

09 November 2012
Supermarkten laten hun private labels zeker niet versloffen. Allerminst. Toch kan de huismerkenstrategie een nieuwe oppepper gebruiken.
Dat is de voornaamste les die valt te trekken uit een studie het Amerikaanse vakblad Private Label Buyer (PL Buyer). De unieke presentatiekracht van eigen merken kan een tandje beter. En ook het commercieel uitnutten van huismerken verdient een nieuwe impuls. Dat geldt niet alleen voor de VS, maar net zo goed voor Nederland.
Juist op aspecten als presentatie van private labels en merchandising zitten retailers immers zelf aan de knoppen. “Retailers hebben de mogelijkheid om hun volledige winkel dienstbaar te maken aan private labels. Ze kunnen een samenhangend, winkelbreed presentatieverhaal vertellen. Retailers hoeven zich met hun private labels niet uitsluitend te focussen op specifieke categorieën”, aldus Carol Spieckerman van Newmarketbuilders, een soort van creatieve denktank voor merk- en private label-strategieën. Ze vindt het een prima stap dat retailers op de eigen websites hun private labels onder de aandacht brengen. Nu ligt er weer een nieuwe uitdaging hun bordje.
Op basis van de input die social media oplevert, kunnen retailorganisties zich immers prima zelf als fabrikant gaan gedragen. “Dat proces is natuurlijk al lang geleden gestart, maar juist door social media krijgen retailers eigenhandig de beschikking over shopperinzichten. In tegenstelling tot traditionele verkoopdata geven social media veel meer besef van de belangstelling bij klanten. En dat levert een krachtig startpunt op voor de creatie van private labels.”
Introducties moeten inspelen op de behoefte van shoppers. Logisch. Zonder doelgroep geen afzet. En daarin verschillen producten van merkfabrikanten niet van introducties die uit de fabrieken van huismerkproducenten komen.
Het grote voordeel waar retailers van kunnen profiteren, is dat introducties kunnen afstemmen op hun eigen klantenbestand. “Het stimuleren van aandacht en aankoopgedrag is cruciaal voor productsucces. Juist wat dat betreft zouden retailers veel meer moeten investeren in de marketingactiviteiten die ze zelf beheersen.

Bron: Shopper Marketing Update (uit PL Buyer)


Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA