Bijna helft Nederlanders houdt niet van winkelen

13 September 2012
Van alle Nederlanders besteedt 40% zo min mogelijk tijd aan winkelen. Een vijfde van de Nederlanders ziet het zelf als een ‘moetje’ en ziet er tegenop. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek naar het winkelgedrag van CendrisMonitor onder 5.509 panelleden van het consumentenpanel ConsuMeningen. Slechts een vijfde van de Nederlanders ziet winkelen als een hobby. Dit geldt met name voor hoogopgeleide singles en studenten. Nederlandse consumenten maken graag gebruik van spaar- en kortingsacties. Zogenaamde welgestelde gezinnen en emptynesters hebben het vaakst een spaarkaart; hoogopgeleide singles en studenten het minst vaak. De AH Bonuskaart is het populairst, bijna 80% van alle ondervraagden heeft er een in zijn portemonnee. 69% van de Nederlanders heeft een Airmiles pas en slechts 5% een Bijenkorf-card. Dit zijn met name hoopgeleiden tussen de 35 en 60, welgestelde gezinnen en emptynesters. Consumenten gaan over het algemeen met een duidelijke missie naar de supermarkt, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna een derde van de consumenten weet van te voren al precies wat voor producten hij gaat kopen. Maar ook de prijs speelt een belangrijke rol in de aankoopbeslissing. Nederlanders blijken echte koopjesjagers; ruim 70% gooit zijn winkelwagen vol met producten die op dat moment in de aanbieding zijn. Sommigen slaan daar wel eens in door; 40% komt toch nog regelmatig met meer boodschappen thuis dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA