Albert Heijn brengt digitale AH to go naar de consument

07 November 2019
Albert Heijn test zijn volledig digitale AH to go-winkel nog dit jaar buiten thuishaven Zaandam. De mobiele winkel wordt daartoe verplaatst naar een nog onbekende locatie. Dat heeft manager digital instore Jasper Hoogers dinsdag bekendgemaakt tijdens What’s Next in Retail Tech.

Albert Heijn doet sinds september een test met de volautomatische winkel naast zijn hoofdkantoor in Zaandam. Voor het eind van dit jaar wil de retailer kijken hoe het aanslaat bij ‘echte consumenten’, aldus Hoogers. Waar dat zal gebeuren, kan hij nog niet zeggen. 

Bij succes zouden mogelijk meer mobiele kassaloze winkels op verschillende locaties kunnen komen. Van een grootschalige uitrol naar reguliere supermarkten is vooralsnog geen sprake, zegt Hoogers. “We zien het voorlopig als een toevoeging op onze bestaande winkels.” Daarnaast moet de technologie volgens hem nog verder verbeterd worden.

Om de winkel binnen te komen toont de consument zijn betaalpas bij de ingang. De producten die hij pakt, worden geregistreerd door camera’s en sensoren in de schappen. Deze noteren wanneer een product wordt gepakt of terugzet. Als de consument klaar is met boodschappen doen, wordt bij de uitgang het totaalbedrag op een display getoond en betalingen tot 25 euro worden automatisch verwerkt.
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA