AH en Hema gaan winkelruimte delen

13 February 2019
AMSTERDAM - Toenmalig Ahold-bestuurder Peter Wakkie was zijn tijd ver vooruit. Hij zag in 2007 al dat twee iconische Nederlandse merken moesten gaan samenwerken. Zodat je je dagelijkse boodschappen in de Hema kunt doen en food en non-food kan halen in de Albert Heijn. Nu, meer dan tien jaar later, is het zover. Zij het dat het nu niet over een overname gaat, maar om een puur praktische samenwerking.
 
Albert Heijn opent een supermarkt in twee Hema-winkels in de centra van twee grote grote steden (niet Amsterdam). Hema heeft te veel vierkante meters in de binnenstad en Albert Heijn heeft er een gebrek aan. Wat is er mooier dan dat Albert Heijn in grote Hema’s ruimte huurt en daar een supermarkt vestigt? Beide bedrijven profiteren maximaal. Het is nog een proef, maar slaagt de operatie dan zullen er veel meer Albert Heijn-winkels in de centra van steden komen.
 
Praktisch
 
De verhuur van vele vierkante meters in de Hema-winkels toont de praktische inslag van topman Marcel Boekhoorn, die vorig jaar Hema kocht. Bij die koop zei hij dat hij snel de torenhoge schuld van Hema (rond de €800 miljoen) wilde terugbrengen. De samenwerking werd vergemakkelijkt doordat de topman Tjeerd Jegen afkomstig was van Ahold. Verhuren is een gouden zet. Hema kan zijn teveel aan meters terugbrengen en zich concentreren op zijn kern. En het levert ook nog eens veel geld op.
 
Ook Albert Heijn vaart er wel bij. Het concern kan nu de klanten in de binnensteden beter bedienen en zijn assortiment daar op afstemmen. Volgens ingewijden wordt het geen AH to go, maar een middelgrote supermarkt.
 
Gemak
 
Het assortiment wordt aangepast aan de wensen van klanten in de binnensteden. Waarschijnlijk kun je er straks maaltijden kopen. De nieuwe topvrouw Marit van Egmond van Albert Heijn zinspeelt hier al op in het persbericht. „De tijd van klanten wordt schaarser en gemak wordt steeds belangrijker. Daarom zet Albert Heijn steeds meer in op winkels in binnensteden met invulling die specifiek voor die doelgroep is, zoals Allerhande Kookt, tap to go en zelfscan.”
 
Hoe de AH-winkels-in-de-Hema er precies uit gaan zien, gaat Albert Heijn de komende tijd onderzoeken. ,,Ik kan niet wachten om deze winkels te openen’’, zegt AH-baas Marit van Egmond.
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA