Nederlands kampioen online boodschappen doen

19 September 2018
3 jaar geleden al op ons TMA Congres: Picnic
Leer van cases in de markt en kom ook naar het 17e TMA Congres  op 10 Okt. Schrijf je in: www.trademarketingassociation.nl

Nederland loopt voorop in het kopen van levensmiddelen via internet. Jarenlang deden Britten de meeste boodschappen online, maar zij zijn vorig door de Nederlanders voorbijgestreefd. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat het digitale koopgedrag van verschillende Europeanen heeft onderzocht.

In 2017 bestelde 29 procent van de Nederlanders minstens een keer zijn boodschappen via internet. In het Verenigd Koninkrijk was dat 28%. Daar liep bovendien voor het eerst het percentage een beetje terug.

De verkoop van levensmiddelen via internet heeft de afgelopen jaren een sterke vlucht genomen. In 2006 deden Europeanen nog nauwelijks boodschappen via webwinkels, maar dat veranderde snel na 2013. Het Verenigd Koninkrijk liep al die tijd ver voor de andere Europese landen uit. Maar de afgelopen twee jaar heeft Nederland een grote inhaalslag gemaakt.

Picnic jaagt de markt aan
Er lijkt sprake van een Picnic-effect. De gratis online supermarkt begon eind 2015 in Amersfoort en is sindsdien in hoog tempo gegroeid. Als Picnic in een nieuwe gemeente actief wordt, willen veel mensen de dienst weleens uitproberen. Momenteel staan er zo'n 50.000 klanten op de wachtlijst.

Een bezorger van Picnic in een nieuwbouwwijk in Amersfoort, de stad waar de online supermarkt eind 2015 begon met bezorgen.Foto: Michiel Wijnbergh/Hollandse Hoogte
Retaildeskundige HenkHofstede van ABN Amro vindteen Picnic-effect een zeer plausibele verklaring voor de sterke opmars van online boodschappen doen. 'Picnic is de afgelopen tijd enorm uitgebreid. Ze jagen ook de andere spelers op - Albert Heijn en Jumbo voorop. Die moeten steeds meer hun best doen om consumenten weg te houden bijPicnic.'

Hoewel relatief veel Nederlanders vorig jaar een keer boodschappen op internet hebben gedaan, is de omzet van websupers nog beperkt. Het is nog geen vier procent van de totale supermarktomzet, al groeit dat percentage wel.

'De omzetontwikkeling is een belangrijkere indicator dan het percentage mensen dat een keer boodschappen via internet heeft gedaan', aldus Hofstede. Een keer proberen is aardig, maar de hamvraag is of het onderdeel wordt van het kooppatroon, wil hij maar zeggen.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA