Jumbo online de meest besproken supermarkt van 2015

02 December 2015

Van alle Nederlandse supermarkten is Jumbo online de meest besproken supermarkt van 2015, zo blijkt uit een onderzoek van monitoringtool Buzzcapture. Ook op de belangrijkste nieuwssites en social media wordt Jumbo vaker genoemd dan alle andere concurrenten.

Bijna 800.000 berichten over supermarkten 

Totaal zijn vanaf 1 januari 2015 bijna 800.000 berichten gevonden op online en social media. Hierbij werd Jumbo in 265.000 berichten genoemd (34% van het totaal) en Albert Heijn in 259.000 berichten (33%). Bij deze telling zijn berichten die de merken zelf geplaatst hebben op social media niet meegeteld.

1 online buzz

Het online volume van Jumbo wordt niet veroorzaakt door een grote piek in de berichtgeving. Van de afgelopen elf maanden is Jumbo in de maanden april t/m september meer besproken dan Albert Heijn.

Sportsponsoring maakt Jumbo grootste

Wanneer ingezoomd wordt op de meest besproken onderwerpen van Jumbo komt direct de sportsponsoring boven. In 19% van alle berichten over Jumbo wordt gerefereerd aan de sportploeg Lotto Jumbo. Samen met De Lotto is Jumbo sponsor van een schaatsploeg én een wielerploeg met dezelfde naam. In 2015 was Jumbo ook op een vervelende manier in het nieuws. Bij twee Jumbo-vestigingen in Groningen werden explosieven geplaatst. Één van de twee bommen ontplofte daadwerkelijk en beschadigde een raam. Een winkel in Zwolle kreeg een verjaardagskaartje met een beetje explosieve stof. De afperser eiste een onbekende hoeveelheid bitcoins, een virtuele munteenheid. Van alle online- en social mediaberichten over Jumbo in 2015 ging 5% over deze zaak.

2 topics jumbo

Wanneer Jumbo geen sportsponsoring had toegepast of wanneer de afpersingszaak niet aan de orde zou zijn geweest, werd Albert Heijn het meest besproken.

Jumbo ook meest genoemd op grootste nieuwssites 

Door een aantal ‘social media hits’ kan het online en social mediavolume flink vertekenen. Daarom is het ook interessant te kijken naar het aantal vermeldingen op de 25 grootste online nieuwssites van Nederland:

3 Buzz op nieuwssites

Hier valt op dat Jumbo iedere maand het meest besproken is op online nieuwssites. Het bereik van deze nieuwssites is dusdanig hoog dat het aantal mensen dat de merknaam Jumbo onder ogen krijgt dit jaar fors hoger ligt dan van andere merken.

Lidl grootste op Facebook, Albert Heijn op Twitter 

Van de 12 grootste supermarktketens is alleen Aldi niet actief op Twitter en Facebook. Opvallend is dat YouTube wel wordt ingezet, maar de merken hier weinig volgers en content op plaatsen. 66% van de merken is actief op Pinterest en slechts 25% op Instagram. Van de grote merken is Lidl Nederland de grootste op Facebook met ruim 500.000 fans, gevolgd door Jumbo en Albert Heijn. Albert Heijn is met bijna 30.000 volgers de grootste op Twitter, daarmee laat ze Ekoplaza en Plus achter zich. Samen zijn de 12 supermarkten uit dit onderzoek goed voor bijna 1,5 miljoen Facebookfans en slechts 55.000 Twittervolgers. Pinterest heeft de helft van het aantal Twittervolgers en bijna 15.000 accounts volgen de supermarkten op Instagram.  YouTube kent 10.000 abonnees: 

4 supermarkten op social

Albert Heijn scoort goed op thema biologisch 

Een belangrijk thema voor supermarkten dit jaar is biologisch en duurzaam voedsel. In het dashboard van Buzzcapture is eenvoudig te zien welke supermarkt het meest in combinatie met dit thema wordt besproken:

5 biologisch supermarkten

Op dit thema domineert Albert Heijn de discussie met 43% van alle uitingen, ook als de meer als duurzaam bekend staande supermarkten EkoPlaza en Marqt aan de grafiek worden toegevoegd.

Wanneer gekeken wordt naar het aantal berichten over een huismerk of “eigen merk” komt toch de naam van Jumbo weer als meest genoemde naar boven:

6 huismerk supermarkten

Toepassing mediamonitoring 

Als woordvoerder heb je geen tijd om alle berichten te lezen en wil je alleen radars uitzetten, zodat je wordt ingeschakeld als je in het nieuws bent. Om die reden gebruiken veel bedrijven mediamonitoring om wél berichten te krijgen als een merk op een grote nieuwssite genoemd wordt of op een niche site die belangrijk is voor de branche. Ook worden social mediagebruikers steeds vaker in groepen ingedeeld. Zo krijgt een woordvoerder niet ieder bericht binnen, maar wel als een journalist deze stuurt of als er plots een grote toename is in het aantal berichten. De markt van mediamonitoring groeit nog jaarlijks, zo verdubbelde Buzzcapture het aantal klanten in het afgelopen jaar.   

Jaap van Zessen  (media analist Buzzcapture)

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA