EC 2e sessie "small data vs big data" Brussel

02 March 2016
Onder leiding van Gino van Ossel bezochten de EC leden Brussel in februari

De 1ste dag was de ontvangst op de campus van Vlerick Business School waar Ann Guillemyn van Colruyt een toelichting gaf op de case Danone en het gebruik van data binnen het project. Specifiek ging het om data die door Colruyt beschikbaar werd gesteld om meer inzichten te verkrijgen in de categorie. Een mooi voorbeeld met betrekking tot een samenwerking rondom data.

De vraag is of hier sprake was van Big data of Small data. Volgens de criteria van de TMA, opgesteld in de eerste sessie, voldoet het hier niet volledig aan. Wat je wel zag dat de data die de retailer nu beschikbaar heeft de machtsverhoudingen tussen retailers en fabrikanten weer doet veranderen. Nog even een korte opsomming van wat wij onder de 4 criteria voor Big data verstaan:

1. Volume. De hoeveelheid en continue stroom van data (voorbeeld Google analytics)
  2. Variatie. Hetrogeniteit van de data kan bewerkt worden. (IBM Watson Trend. Legt de conversatie van consumenten vast inclusief senstiment en drukt dit uit in een kengetal. Beauticorn doe iets soortgelijks. Waar praten mensen over. En geven een score a.h.v. trends)
  3. Snelheid.  De enorme hoeveelheid aan data kan in seconden verwekt worden.
  4. Onbekendheid. Data wordt verzameld zonder direct toepassing. Onbeperkt in dimensies en vragen komen later…
Interessant is de vraag welke Big data de fabrikant in de toekomst kan aanreiken aan de retailer?

Tijdens het netwerken bij het diner en in de kroeg is 's avonds nog uitgebreid gediscussierd over dit onderwerp

De volgende dag stond in het teken van een bezoek aan 3 retailers in de regio Brussel.

1. Rob "the gourmets market" (onderdeel van Carrefour)
2. Nieuwe opzet van Delhzaize
3. Cru (onderdeel van de Colruyt groep)

Interessant om te zien wat er gebeurt rondom maatschappelijk bewustzijn en de combinatie tussen food en horeca.

Een korte impressie: http://www.trademarketingassociation.nl/nl/media/ec-in-brussel-2015/

In de planning ligt om bij de 3e sessie Bol.com te gaan bezoeken. Doelstelling meer inzicht in "Internet of things" in relatie tot het thema "Small data vs Big data"