TMA on Tour Category Management

07 April 2016
Category Management blijft key binnen de rol van Trade Marketing

Na eerdere sessies bij "The house of the Future" en "Retail Rookies" met o.a. inzicht in de formule Leapp stond de 3e sessie van dit jaar in het teken van Category Management. Een onderwerp waar al veel over is geschreven en waarvan vele casestudies beschikbaar zijn. De aandacht voor Category Management ontstond in de jaren '90, waarbij de fabrikanten en retailers nadrukkelijk de consument centraal gingen stellen. 
"In the late 1990s, ‘Efficient Consumer Response’ (ECR) led to a grocery revolution through a paradigmatic shift in focussing on the consumer as well as a new form of cooperation between retailers and suppliers (Kahn and McAlister, 1997). ECR conceptualises this consumer focus through ‘Category Management’ (CM)"
Duidelijk is dat de Trade Marketeers duidelijk behoefte hebben aan inzicht achter het proces van CM. De TMA wil dan ook nadrukkelijk wijzen op de aanwezige content en het 8 stappenmodel wat ooit is neergezet binnen ECR om er invulling aan te geven. De volgende aspecten vragen daarbij ook de aandacht om te komen tot een effectief Category Management proces:

- Samenwerking tussen fabrikanten en retailers op continu basis
- Shopper needs
- Definitie en visie op de category
- Rol van de category binnen de retail formule
- Invulling geven aan het assortimentsbeleid, prijsbeleid, promotiebeleid en schappenplan (zij Kotler dit ook al niet?)
"…is a collaborative continuous process between manufacturers and retailers to manage a shopper need state which we refer to as a ‘category’.
The purpose of this process is to optimize shopper satisfaction and fulfill the role chosen by the retailer for that category within the overall portfolio of categories in the retail format.
The end state of the category management process is that combination of assortment, price, shelf presentation and promotion which optimizes the category role over time...."

De middag stond in het teke van de branche DIY. TNSNipo gaf ons inizicht in de ontwikkelingen en zetten de branche in kaders.Daarna is het 8 stappenmodel toegelicht en besproken. De case studie van AkzoNobel (concept Creations) maakt CM tastbaar en Ronald gaf een toelichting waarom het benoemen van (groei) drivers binnen de category zo belangrijk is en dat je keuze moet maken. Daarna is er een bezoek afgelegd bij de formule Karwei. Eens te meer werd duidelijk dat de rol van het winkelpersoneel een belangrijke rol speelt bij de invulling van CM richting de shopper.

Het bestuur van de Stichting Trademarketingassociation NL heeft besloten om Category Management het komend jaar meer aandacht te geven binnen het programma. Omdat de huidige en komende generatie Trade Marketeers behoefte heeft aan ankers binnen het Category Management proces.

De komende TMA on Tour is op 17 Mei en wordt Sligro bezocht. Kom ook sparren met je professional netwerk.

 
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA